Theodossiou – Paraklisis

Παναγιώτης Θεοδοσίου / Panagiotis Theodossiou (b.1964)

Paraklisis

for Oboe solo

====================

Παράκλησις

Πρόκειται για μεταγραφή παλαιότερου ομώνυμου έργου για σόλο κλαρινέτο (1991) βασισμένο εξολοκλήρου στην συμμετρία των διαστημάτων και την σταδιακή και κλιμακούμενη μεταμόρφωσή τους.

Είναι η μουσική μεταφορά της εμπειρίας ενός θρησκευόμενου κατά την διάρκεια της ακολουθίας του Παρακλητικού Κανόνα προς την Θεοτόκο. Έχει 7 μέρη:

α. Τελετουργικόν,

β. Προσευχή Ι (Τραγούδι των Πουλιών),

γ. Προσφορά,

δ. Χορός (μυστικό waltz),

ε. Προσευχή ΙΙ (recitativo),

στ. Προσδοκία,

ζ. Το Θαύμα.

Περιλαμβάνει ακόμη, στην θεατρική του μορφή, μια εισαγωγή με δύο μοναστηριακά τάλαντα που κρούονται ρυθμικά σε κανόνα υπό τους ήχους ενός αναμμένου και ευωδιάζοντος θυμιατού, ενώ ανάμεσα στα μέρη του παρεμβάλλονται τροπάρια από τον Παρακλητικό Κανόνα.

—-

Η παρουσία της Θεοτόκου και η παρρησία προς αυτήν κατά την διάρκεια της ακολουθίας του Παρακλητικού Κανόνα είναι ο πόθος κάθε προσευχόμενου. Είναι η ελπίδα και η προσδοκία του επερχόμενου θαύματος. Μια πραγματικότητα που ξεπερνά τα όρια των ανθρώπινων αισθήσεων.

Το  κάλεσμα του σήμαντρου αλλάζει τη ροή του χρόνου.

Ο ήχος γεννιέται στη σιωπή και  ταξιδεύει στην απειρία του εσώτερου εαυτού, σαν μια πανάρχαια τελετουργία… Τα διαστήματα σταθερά και αμετάβλητα.

Μια προσευχή είναι ο παρακλητικός λόγος, ένα τραγούδι που συμπαρασύρει την κτιστή φύση στην θεία μετοχή. Αρχίζει η αλλοίωση της ψυχής ,και μαζί της η αλλοίωση των διαστημάτων.

Η ψυχή προσφέρει «τα σα εκ των σων» απαλλαγμένη από κάθε κοσμική μέριμνα. Ο προσφέρων και ο προσφερόμενος μιγνύονται ερωτικά. Άκρα μυσταγωγία, άκρα διαστηματική σχέση.

Η πράξη του έρωτα, ένας μυστικός χορός. Μίξη διαστημάτων.

Μια τελευταία παρακλητική εκφορά, δίχως μετρική αγωγή, δίχως χρόνο, πέρα από μέτρο και ρυθμό. Η προσδοκία λίγο πριν το θαύμα. Τα διαστήματα υπερβαίνουν την αρχική φύση της οκτάβας.

Ο δισδιάστατος χρόνος και ο τρισδιάστατος χώρος αντίστοιχα  πυκνώνουν, συμπιέζονται, ταυτίζονται. Το αιώνιο παρόν. Η απόλυτη υπερβολή, η υπέρβαση, το θαύμα.

(Π. Θεοδοσίου)

—-

Παρουσίασα την πρώτη εκτέλεση του έργου σε αυτή την εκδοχή στην αίθουσα της Ιονίου Ακαδημίας στην Κέρκυρα 7/5/2010 (διοργάνωση: Ιόνιο Πανεπιστήμιο).

———-

Ο Παναγιώτης Θεοδοσίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964.

Σπούδασε Πιάνο με την Έφη Αγραφιώτη, Ανώτερα Θεωρητικά και    Σύνθεση με τον Μιχάλη Τραυλό και Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Μαθήτευσε ακόμη κοντά στους Michel Merlet, Θεόδωρο Αντωνίου και Γιάννη Τερεζάκη. Έχει ασχοληθεί με την Jazz και τον αυτοσχεδιασμό ενώ δίδαξε πιάνο και θεωρητικά σε Ωδεία της Αθήνας.

Ιδρυτικό μέλος του περιοδικού «Τα Μουσικά», συνεργάτης του διαδυκτιακού περιοδικού Ταρ (www.tar.gr)  καθώς και παραγωγός στο ελληνικό ραδιόφωνο, διετέλεσε ακόμη υπεύθυνος Μουσικού Τμήματος των Εκπαιδευτηρίων «ΓΕΙΤΟΝΑ», όπου έως σήμερα διδάσκει και διευθύνει την Χορωδία και Ορχήστρα του Σχολείου.

Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.

Η συνθετική του δραστηριότητα περιλαμβάνει έργα για πιάνο, έργα μουσικής δωματίου αλλά και συμφωνικής μουσικής καθώς και μουσική για τον κινηματογράφο. Παράλληλα ασχολείται με την ενορχήστρωση και την jazz arrangement έχοντας στο ενεργητικό του πολυάριθμες συμφωνικές μεταγραφές, αλλά και τη δημιουργία αντίστοιχων μικρών συνόλων στα οποία συμμετέχει ως πιανίστας.
Έργα του έχουν ερμηνευθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Los Angeles, Boston, Philadelphia, Hague, Αθήνα, Πάτμος, Κωνσταντινούπολη) από διακεκριμένους καλλιτέχνες όπως οι Michel Arrignon, Στάθης Κιοσόγλου, Reyma Rayas, Γιάννης Παπαγιάννης, Κατερίνα Τσέντς, Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Δημήτρης Μαγκριώτης, Κωστής Θέος, Σπύρος Κοντός, Αγγέλικα Καθαρίου, Λορέντα Ράμου, Κωνσταντίνος Παπαδάκης, Andrea Hemmenway, “Duo Pianismo”, καθώς και από ενόργανα σύνολα όπως η “ALEA III” υπό την διεύθυνση του Θεόδωρου Αντωνίου, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Ιάκωβου Κονιτόπουλου, η Ορχήστρα των Χρωμάτων υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, τα “Έγχορδα Αθηνών”, το φωνητικό σύνολο “Φιλωδός” , το πιανιστικό “Duo Pianismo”, το Κουιντέτο ξυλίνων πνευστών “Q innegal” το “Meteora Ensemble”, το “Trio Casals”κ.α.

www.ptheodosiou.gr

====================

 

Α transcription from an older work, under the same name for clarinet solo (1991).  It is based in symmetry of intervals and their gradual transformation. It is a musical equivalent of someone’s experience by attending the “Paraklitikos Canon to Virgin Mary” a very famous ritual which takes place in Eastern Orthodox Church at August. The work is divided in  7 parts:

a. Ritual,

b. Prayer Ι (bird song),

c. Offer,

e. Dance (mystic waltz),

d. Prayer ΙΙ (recitativo),

e. Expectation,

f. The Miracle.

In its stage form, the work, includes an introduction with two monastery “talanton”, (a percussive piece of wood monks  use for ceremonial calling) sounding in a canon before the sound of a censer. A narrator recites hymns (“troparion”) from the ceremony between the parts.

—-

         The experience of the  divine presence of Theotokos (Virgin Mary) and outspokenness during the service of the “Paraklitikos Kanon” is the utmost desire of every believer.

          It is the hope and the expectation of an oncoming miracle. A reality which exist  beyond the limits of human senses.

          The call of the “semandron” (monastery bell), change the flow of time.

          Sound is born in silence and travels through the infinity of the inner self, like in an old ritual… The intervals  unchangeable   and fixed.

          A word of supplication, a beseeching prayer, a song which drag the being along the divine  communion. Alteration of the soul has just  began. Alteration   of the intervals  follow.

          The soul offers itself without any life’s concern. “He who makes the offer and He Who offers Himself” are one in Divine Eros. An utmost experience of the Mystic leads the relation between musical intervals to the extreme.

          The act of Love,  a  mystagogic dance. The intervals are completely mixed and interrelated.

          A last act of  supplication without tempo, out of   time, beyond measure and rhythm. Expectation just before the miracle. The intervals exceed octave’s  original nature.

          Two dimensional time and three dimensional space condense, compress, coincide with each other. The Eternal Present. Absolute excess, transgression, The Miracle in Itself!

(P. Thedossiou)

———-

Panagiotis Theodossiou was born in Athens in 1964.

He studied piano with Efi Agrafioti, Harmony, Counterpoint, Fugue and Composition with Michalis Travlos, Michel Merlet and Theodoros Antoniuou, jazz piano and improvisation with John Terezakis. He also  studied Theology in Athens University.

He is teaching Piano, Musical Theory and Counterpoint for many years in musical schools of Athens.

He is cofounder and article writer in the Greek musical magazine “Ta Moussika”, contributor in the web magazine “Tar” (www.tar.gr) and producer in the Greek Radio. For many years coordinator of the music department of the “Geitonas School” now he teaches and conducts the Orchestra and Choir of the institution. He is a member of the “Greek Composers Union”.

His composing activities includes many works for piano, chamber, choral and orchestral music and music for the big screen as well. His love for and interest in orchestration and jazz arrangement led him to write many symphonic transcriptions on classical and contemporary piano works and found small ensembles in witch he participates as a pianist.

His works have been performed all over the world (Los Angeles, Boston, Philadelphia, Hague, Athen, Patmos, Konstantinople) by distinguished artists, such as: Michel Arrignon, Stathis Kiossoglou, Reima Raias, Giannis Sabrovalakis, Katerina Tsents, Dimitris Magriotis, Lorenda Ramou, Spyros Kontos, Kostis Theos, Angelica Kathariou, Konstantinos Papadakis, Andrea Hemmenway and others as well as orchestral ensembles as “ALEA III” under Th. Antoniou, Orchestra of Colours under Miltos Logiadis, “Hellenic Ensemble of Contemporary Music” under Iakovos Konitopoulos, “Athens String Orchestra”, the vocal ensemble “Philodos”, the ensembles “Duo Pianismo”, “Q innegal” Wind Quintet, “Meteora Ensemble”, “Trio Casals” and others.

www.ptheodosiou.gr

====================

Advertisements

~ by oboemetamorphosis on January 18, 2012.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: